Szeretettel köszöntelek a Sokorópátka klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sokorópátka klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sokorópátka klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sokorópátka klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sokorópátka klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sokorópátka klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Sokorópátka klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Sokorópátka klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
316-ban
egy római katona gyermekeként születik Márton a pannóniai Savariában, a
mai Szombahelyen. Tours városának püspökeként és az első nagy nyugati
szerzetes atyaként ismertté lesz a keresztény világ előtt. Ő az első nem
vértanú szent. A középkorban úgy tartották, hogy Mária után az ő
tiszteletére szentelték a legtöbb templomot. Márton személye az egész
emberi életet átszövi a jótékonyságtól a hithirdetésig, a betegek
gyógyításától a szerzetességig, a pásztorszámadástól a borkóstolásig.
Savariát
455-ben földrengés pusztítja el. A jelentéktelenné vált település
azonban továbbra is ismert Európa-szerte, mivel Tours híres püspökének
szülőhelye.
A Sulpicius Severus által írt életrajz alapján tudjuk,
hogy Márton életének mely eseményei köthetők Savariához. A történeti
dokumentumok pedig évszázadról évszázadra megörökítik kultuszának helyi
eseményeit. Szombathely felemelkedése mindig egybeesik a Szent
Márton-tisztelet megújulásával és aktualizálásával, amely búvópatakként
újra és újra felszínre tör. A városba minden korban megilletődve
zarándokolnak el tisztelői, akik örökségét keresik.
A képsorozatot Masszi Ferenc Szombathelyen élő és alkotó grafikusművész készítette 2004-ben.
Szent Márton és Savaria rajzsorozat képei
1. Márton megszületik Savariában
„Márton Pannonia Savaria nevű városában született, majd az itáliai Ticinumban nevelkedett.” (Sulpicius Severus)
2. Márton jelentkezik a katekumenek közé
„Márton
tízéves korában, szülei akarata ellenére egy templomhoz menekült és
kérte, hogy katekumen lehessen.” (Sulpicius Severus)
3. Márton felkeresi szülőhelyét
„Márton
álmában figyelmeztetést kapott, hogy vallásos lelkületből fakadó
gondoskodással keresse fel szülőhazáját és szüleit, akiket még a
pogányság tartott fogva.” (Sulpicius Severus)
4. Márton megkereszteli édesanyját
„Márton megszabadította anyját a pogányság tévedésétől.” (Sulpicius Severus)
5. Márton Szent Quirin vértanú sírjánál
303-ban
Savariában halt vértanúhalált Szent Quirin, Siscia (Dalmácia) püspöke,
akinek emlékét nagy tiszteletben tartották a savariai keresztények.
6. Márton vitatkozik az ariánusokkal
„Arius
tévtanítása ezekben az években az egész földkerekségen elterjedt, de
leginkább Illíriában. A papok eretneksége ellen szinte egyedül Márton
küz-dött.” (Sulpicius Severus)
7. Mártont az eretnekek kiűzik a városból
„Mártont
az eretnekektől sok bántalom érte, nyilvánosan megvesszőzték, majd
végül a tartományból is kiűzték.” (Sulpicius Severus)
8. Nagy Károly Savaria ókeresztény emlékeinél
Nagy Károly, amikor felkereste Savariát, a Szent Márton-templom helyén lévő temetőben ókeresztény emlékeket talált.
9. A salzburgi érsek Savariában templomot szentel Szent Márton tiszteletére
860-ban, már a magyarok honfoglalása előtt oklevél említi, hogy Savariában templomot szenteltek Szent Márton tiszteletére.
10. Az Árpád-korban a Szent Márton-templom köré temetkeznek
A XI.-XIII. században a Szent Márton-templom köré temetkezett Savaria előkelő lakossága.
11. 1360-ban birtokbejárás indul a templom előtti kúttól
A
kutat, amelynek vizével – a hagyomány szerint – Szent Márton
megkeresztelte édesanyját, 1360-ban egy birtokbejáró oklevél említi.
12. 1635-ben II. Ferdinánd adókiváltságot ad Szombathelynek
Az uralkodó mentesítette Szombathely városát az adófizetés alól, mert Szent Márton szülőhelye.
13. Batthyány Erzsébet újjáépítteti a templomot
Az
évszázadok során többször bővített templomot a mai formájára gróf
Batthyány Erzsébet építtette át az itt született Szent Márton püspök és
hitvalló tiszteletére, amint azt a templom homlokzatának felirata
hirdeti.
14. Híres utazók a Szent Márton-templomnál
A Szombathelyt felkereső neves utazók leírást készítettek a Szent Márton–templomról, mint a város nevezetességéről.
15. Zarándokok a Szent Márton–kápolnánál
Az
évszázadok folyamán sok hívő kereste fel a templomban lévő kápolnát,
amely a hagyomány szerint Szent Márton szülőháza fölé épült. A kápolna
bejárata felett olvasható a felirat: HIC NATUS EST SANCTUS MARTINUS.
(Itt született Szent Márton.)
16. A Martineum–ház átadása, 1934
A
XX. század elején Szombathelyen egyházi könyvkiadó és kulturális
alapítvány létesült, amely Szent Márton nevét viselte. A többször
bővített székházat 1934-ben adták át.
17. Búcsújárók a Szent Márton–templomnál
Minden évben november 11-én Szombathely környékének hívei a Szent Márton–templomba zarándokoltak búcsúra.
18. A Szent Márton kulturális útvonal emblémájának elhelyezése Szombathelyen
Konkoly István megyés püspök elhelyezi a Szent Márton kulturális útvonal jelképét Márton szülőhelyén a Szent Márton-kápolnában.
A sorozat egyik képe a Látogató Központ falán
Aigner Géza
A város sok helyszínén találhatók Mártonról festmények, szobrok. A Szent Márton Plébánia a Látogató Központban gyűjti, és képeken bemutatja az ábrázolásokat, hiszen lehetetlen volna egyszerre végigjárni ezeket a helyszíneket.
A
Szombathelyi Székesegyházban a Szent Márton-oltár festményét Anton
Maulbertsch készítette 1791-ben. Az ereklyetartó herma Tóth István
szobrász-művész alkotása. Ebben helyezték el az 1913-ban Tours-ból
kapott fej ereklyét. Emléktábla örökítette meg, hogy 1991-ben
szombathelyi látogatása alkalmával II. János Pál pápa az oltár előtt
imádkozott. A kereszthajó oldalfalán Winterhalder két grisaille freskója
volt látható, amelyek a köpenymegosztás jelenetét, illetve Márton álmát
örökítették meg. Sajnos a falfestmények a II. világháborúban a
Székesegyházat ért bombatámadásban megsemmisültek.
A
Püspöki Palota nagytermének mennyezetén Anton Maulbertsch örökítette
meg, amint a két püspökkel, Szent Kvirinnel és Szent Mártonnal elérkezik
a kereszténység az antik Savariába. Márton püspök lába előtt látható a
levetett katonai páncél, mögötte pedig a koldus a libával. Az épületben a
Szent Márton tiszteletét ápoló helyekről adományozott ajándékok is
találhatók. Például a tours-i érsektől kapott faliszőnyeg.
Az
egykori szeminárium épületében is több helyen láthatjuk Márton alakját.
A régi kápolnában Stornó Ferenc által festett három falkép található.
Az oltár felett egy kör alakú freskón főpásztori öltözenben látjuk
Savaria nagy szülöttét. A tabernákulum két oldalán az amiens-i jelenetet
és Márton álmát jelenítette meg a festő. A szines üvegablakon Szabó
Erzsébet mintázta meg a püspököt. Az új kápolnát Kontuly Béla 1941-ből
származó, Szent Márton egész életét bemutató freskója díszíti. Az
épületben lévő egyházmegyei könyvtár is bővelkedik Márton emlékekben.
A
Martineum Felnőttképző Akadémián, a Főplébánián, a Képtárban, a Savaria
Múzeumban, a régi oladi és a szőllősi templomban találhatók a város
védőszentjének ábrázolásai.
A Berzsenyi Dániel Könyvtárban külön polcon sorakoznak a Szent Mártonról szóló könyvek.
Érmek, üvegfestmények, porcelántárgyak, mézeskalács-bábok, kukuricacsuhé-babák készülnek ma is Márton életének eseményeiről.
Tekintse meg a gyűjteményt a Látogató Központban!
Aigner Géza
A
mai Szombathelyi Egyházmegye területén 12 templom van, amelynek Szent
Márton a patrónusa. Ebből 10 Vas megye, 2 pedig Zala megye területén
található. Tudunk olyan településekről, amelyeknek az idők folyamán
megsemmisült a Szent Márton temploma.
Kevéssé ismert, hogy a Szent
Márton titulusú templomokon túl milyen sok helyen megörökítették
képeken, szobrokon az egyházmegye védőszentjének alakját. Számos érdekes
helyi kötődéssel rendelkeznek ezek a Márton ábrázolások. Megfigyelhető,
hogy Szombathely közelében nagyobb számban találhatók Szent Márton
titulusú templomok, és ezek többnyire ősiek.
A Szombathelyi Egyházmegye Szent Márton titulusú templomai
Gősfa
Gyöngyösfalu
Hegyhátszentmárton
Kemenesszentmárton
Kőszegdoroszló
Nagytilaj
Nemeskolta
Söpte
Szombathely, Szent Márton-templom
Tótszentmárton
Vámoscsalád
Zsédeny
A következő településeken látjuk az egyházmegye patronusát a templom üvegablakán ábrázolva:
Szombathely, Szent Márton-templom
Sárvár, Szent Miklós-templom
Kőszeg, Jézus Szíve-templom
Salköveskút
Rönök
Nádasd
Gyöngyösfalu
Kálócfa, falfestmény
Nádasd, a Szent Márton rotunda rekonstrukciója
Szent Márton a hithirdető
A vámoscsaládi szentélyfreskó terve
Aigner Géza
A magyar nép hitvilága, népszokásai, nagyrészt jeles
napokhoz kötődnek. Ilyen – sok szempontból is jeles nap - november 11
–e, Szent Márton ünnepe.
Sok helyen a gazdasági év fontos állomása
volt ez a nap. Ekkor hajtották be a jószágot az istállóba, ekkor
számoltak el a pásztorok, s Márton-napkor kérdezte meg a gazda a
pásztort, hogy marad-e jövőre is? Az elszámoláskor leadott járandóságot
néhol Márton adójaként emlegették. A pásztoroknak Rábagyarmaton minden
háztól Márton-rétes járt, amelynek összeszedése újévig is eltartott.
A
hosszúperesztegi gazdaasszony azonban azért sütött rétest
Márton-napkor, hogy Szent Márton köpenyét kinyújtsa, s így a család ne
nélkülözzön és másokon is segíteni tudjon.
1649-ben Nádasdy Ferenc
utasítja pásztorait egy Vas megyei pásztor-céh szabályzatban, hogy Szent
Márton napján a régi szokásokat megtartsák…”egy böcsületes személyt
magok között bíróvá tenni és megesküdtetni” kötelesek.
Szent Mártont
már a középkorban is a jószág védőszentjeként tisztelték. A Répce –
vidéken élő hagyomány szerint disznóvész idején egy pásztor
Szombathelyre jött Mártonhoz segítséget kérni. Álmában egy fehér
nyírfaágat adott neki a püspök, hogy azzal vesszőzze meg az állatokat, s
meggyógyulnak. Ez az eredete a vesszőzésnek nevezett, különösen nyugati
megyékben (Vas megyében: Acsádon és Vépen) ismert népszokásnak. A
pásztorok frissen vágott, zöld ággal – amely archaikus gonoszűző eszköz –
végigjárták a falut, köszöntőt mondva:
„Elhoztam Szent Márton püspök vesszejét,
A szokást nem mi kezdtük, s nem mi végezzük,
Állataiknak annyi szaporodása legyen,
Ahány ága-boga van a vesszőnek.”
A vesszőzés végén a gazdának adták az ágat, s ezzel hajtották ki a következő tavasszal a jószágot először a legelőre.
Márton
napja gonoszjáró, időjós negyvenes nap, rámutató és tiltó-nap is.
Göcsej, Baranya és a Mura-vidék lakói szerint ezen a napon nem szabad
mosni, teregetni, libatojást ültetni, mert odasiet a „dög” és elpusztul a
jószág s ruha helyett az állat bőrét teríthetik ki.
Ha jókedvű
Márton, kemény tél lesz, borús Márton, borongós tél. Márton-napi esőre
fagy, szárazság következik – jósolták meg a Márton-napi időből.
Baranyában azt tartották, hogy márciusban olyan lesz az idő, mint a
Márton-napi. S mivel ez a nap többnyire ködös, azt mondták: „Eljött
Márton szürke lovon”, ha havazott, Márton fehér lovon nyargalt.” A
bánátiak szerint 40 napig olyan idő lesz, mint ezen a napon, viszont a
téli időjárás az ellentéte lesz. Ugyanitt a szép, napos Márton-napot és
az előtte vagy utána következő meleg napokat Márton–nyarának emlegetik. A
karácsonyi időre is következtettek az e napi időből, mert ha
Márton-napján a lúd jégre áll, karácsonykor sárban jár.”
Ilyenkor
előkerül Márton-madara, a holló is, amelyik eddig az erdőben lakozott,
most már mindenfelé lehet látni a mezőkön. Márton-napkor libát illik
enni, mert „aki ludat nem eszik, egész évben éhezik”, vagy ahogyan
Zalalövőn mondják: „aki Márton napján ludat nem eszik, ehetik az bármit,
mégis éhezik.” A Márton-napi lúd fogyasztásának az eredete egy legenda.
Márton, amikor megtudta, hogy püspökké akarják választani, a ludak
óljában bújt el, de az állatok gágogása elárulta. Ekkor az emberek
kérésére elvállalta a püspökséget.
Az
elfogyasztott liba mellcsontja megmutatta, hogy milyen lesz a tél. Azt
tartották, hogy a fehér mellcsont havat, esőt jósol, ha vörösesbarna,
akkor kemény hideget.
A Márton-napi lúdból illett küldeni a papnak
is. De ha már kellett, akkor a legkevesebb húsú hátsórészt küldték.
Innen ered a „püspökfalat ”szavunk. A 18. században a lúd hátulját
gyertyapecsenyének is nevezték, mivel falun, tanyán Márton-napján
gyújtották meg először este a világosságot adó gyertyát, lámpát,
pilácsot.
A libapecsenyét az e napra már kiforrott újborral
megtöltött Márton-poharával öblítették le, megkóstolva, hogy milyen is
lett a termés, mert a „bornak Márton a bírája.” A középkorban az ekkor
fogyasztott bort gyógyító hatású szentelménynek tartották
Magyarországon. Márton-napkor, ahol a templomnak ő a védőszentje, - de
máshol is sok helyen – búcsút, bált tartanak.
Közmondások
is őrzik Márton püspök emlékét. „Sok Márton lúdja telt már el azóta” –
mondják, ha azt akarják kifejezni, hogy bizony régen történt az eset. A
kövér ember olyan kövér, mint Szent Márton lúdja”. Ha egy dolognak
többen is hasznát veszik, többek hasznára van, „közjóra világol, mint
Márton grammatikája” – a közmondás szerint.
Nevét falvak, városok
neve is őrzi, templomok védőszentje. Kádár, csapó, takács - céhek
patrónusa. Keresztnévként is szívesen adták nevét, különösen Kalotaszeg
környékén. Márton-napkor aztán az alábbi köszöntő rigmussal kopogtattak
be az ünnepelthez:
„Derő dicső estére
Sok Szent Márton nevére.
Mi is tehát tisztelni,
Jöttünk téged áldani.
Csillagod tündököljön,
Míg végórája eljön.
Végre fuss a mennyekbe,
Szentek seregébe.
Kívánunk szép időket,
Sok számas esztendőket.
Mely életed vidítja,
Köztünk tovább újítja.”
Sokszor érd nevednapját,
Élhesd boldog óráját,
Te szép úri házaddal
És minden magzatoddal.”
Népi
ünnepeinknek, hagyományainknak se szeri, se száma. Szent Márton emlékét
úgy is őrízzük, ha vigyázunk arra, hogy jeles napjához fűződő, az
emberek iránta érzett szeretetét és tiszteletét kifejező szokások,
hagyományok ne vesszenek feledésbe.
(In: Szent Márton püspök.
316-397. Halálának 1600. évfordulójára. Kiadja a Szombathelyi
Egyházmegyei Hatóság. Szombathely, 1996. 78-82. p.) Dobri Mária
Márton napjára kiforrt az új bor, ekkor már le lehetett zárni a hordókat
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!